Dlaczego pani pracująca na stanowisku sprzedawcy w miejskim kiosku powinna znać przynajmniej podstawy księgowości

Gdy ustawodawca zmienił prawo i zobligował zarządców niedużych kiosków do posiadania kas fiskalnych, to wielu ekspedientów zastanawiało się, w jaki sposób sprawnie obsłużyć konsumentów spieszących się na autobus – przecież każdej dwudziestolatce kupującej w pośpiechu gazetę należy wydrukować i wręczyć paragon. Polacy z zasady nie biorą paragonów, zatem ów problem niejako sam się rozwiązał. Jednakże osoba pracująca w kiosku musi mieć o dużo większą wiedzę, daleko wykraczającą poza, bądź co bądź, mało skomplikowaną umiejętność obsługi kasy.

sklep

Autor: Engyles
Źródło: http://www.flickr.com
Każdy handlowiec przed przyjęciem do pracy powinien odbyć stosowny kurs, aby uzupełnić posiadaną wiedzę albo zdobyć zupełnie nowe kwalifikacje. Osoba zatrudniona w kiosku musi w końcu umieć obsłużyć terminal (zobacz płatnicze terminale) płatniczy, jak również znać przynajmniej elementarne zasady przeprowadzania remanentu. Dodatkowo profesjonalny ekspedient jest w stanie wypełnić blankiet faktury vat oraz wystawić rachunek. Nawet jeżeli w kiosku takie kompetencje nie są wymagane, to dzięki wiedzy akademickiej można bez trudu wychwycić ewentualne błędy w dokumentach handlowych przywiezionych przez np. dostawców.

W kioskach kupujemy nieduże towary, zatem wystarcza nam najzwyklejszy paragon, a niemal zawsze i on, jak już spostrzegliśmy, jest niepotrzebny. Jednak każdy ekspedient ma czuć się zobligowany do poznania norm, jakie obowiązują w handlu i są ujęte w aktach prawnych. O ile sprawa wystawiania paragonów jest raczej dostatecznie jasna, o tyle faktura na podstawie paragonu może być przyczyną zażenowania mniej wykwalifikowanej sprzedawczyni, nawet jeśli wystawienie tego typu dokumentu wykracza poza jej kompetencje. A o wypisanie faktury może w końcu poprosić czterdziestolatka, która zakupiła doładowanie do telefonu.

Paragon fiskalny

Autor: Hey Paul Studios
Źródło: http://www.flickr.com
Kto planuje pracować jako sprzedawca w pobliskim kiosku, ten powinien już na etapie rekrutacji wyróżnić się dużą wiedzą, zarówno z dziedziny rachunkowości, jak i szeroko rozumianego handlu. Gdy kandydatka świetnie wie, komu przysługuje ulga na kasę fiskalną (zobacz tutaj) albo potrafi szczegółowo opisać proces reklamacji produktów i wskazać sytuacje, w których klient może starać się o wymianę danego artykułu, to ma rzecz jasna o dużo większe szanse niż mniej doświadczona konkurentka. A w dzisiejszych czasach kompetentny ekspedient jest jak skarb, bo w pewnym sensie od jego umiejętności zależy wysokość zysków.