Założę się, że niejeden z nas oglądał z pasją program ekstremalne maszyny na kanale discovery.
To zagadnienie jest dla Ciebie fascynujące? Kliknij odsyłacz do www, a przeczytasz dane na opisywany wątek, który z pewnością Cię zaciekawią.
Niedawno przyszła do mnie myśl, żeby zastanowić się dłużej nad materiałami używanymi do produkcji tego typu sprzętów. Przecież stal z jakiej wyrabia się taką ogromna ciężarówkę która waży niemalże 400 ton musi być niezwykle wytrzymała! Spędziłem chwilę w internecie i zobaczyłem hardox, czyli bardzo wytrzymałą blachę, z jakiej takie ciężarówki i urządzenia są produkowane. Ta niezwykle wytrzymała blacha trudnościeralna jest praktycznie dwadzieścia razy bardziej wytrzymała na wszelkie uszkodzenia wynikające z obciążeń i naprężeń. Można ją wykorzystywać w najbardziej ekstremalnych warunkach. Pomyślałem więc – super, ale pewnie waży to jakieś trzydzieści razy więcej niż klasyczny budulec wykorzystywany do konstruowania tego typu elementów.
Zastanawiasz się, co inny serwis pisze o opisywanym w tym wpisie zagadnieniu? Ten wpis ze strony wyjaśni Twoje zagwozdki.
Jednakże, wyszło na to, że się myliłem – blachy trudnościeralne mimo swojej niezwyklej wytrzymałości są praktycznie tej samej grubości, co jej klasyczny odpowiednik. To pozwala konstruować urządzenia i specjalne elementy o podwyższonej trwałości bez tworzenia planów konstrukcyjnych, przystosowanych do zwiększonej wagi materiału. Właśnie stąd też wywodzi się ogromna popularność takich {materiałów.
Będąc na fali przeszukiwania sieci moją uwagę zwróciło to, że wyłącznie jedna huta na całym świecie wytwarza tą stal hardox, a mianowicie Ssab, skandynawska huta stali. Od kilkudziesięciu lat maja opatentowany metodę produkcji takiej stali, a jej formułę trzymają w tajemnicy.